Reizen naar Karangasem - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Waste Bali - WaarBenJij.nu Reizen naar Karangasem - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Waste Bali - WaarBenJij.nu

Reizen naar Karangasem

Door: Yoko

Blijf op de hoogte en volg Waste

16 December 2014 | Indonesië, Denpasar

De dag begint met, “Het is al kwart over 11”, terwijl we om 12 uur moeten uit checken. Ik had de wekker verkeerd gezet. Maar goed, hele vriendelijke mensen in ons hostel dus netjes voor 12 uur de sleutel ingeleverd en nog een ontbijtje besteld. Rustig ontbeten en tegelijkertijd even uitzoeken hoe we gaan reizen. De bus is onhandig en duur, taxi is duur en niet flexibel en eiland tour van het hostel was ook best prijzig. Na even overleggen mogen we 2 brommers huren voor 6 dagen zodat wij rond kunnen rijzen. Dus na wat puzzelen met tassen en navigatie stappen we op onze brommers en rijden we aan. Denpasar is druk en je rijdt in de uitlaatgassen, minder prettig maar een hele ervaring. Zo zie je hele mooie stukken van de stad voorbij komen maar ook de wat minder charmante plekjes. Vervolgens hebben we een heel stuk op de “bypass” getoerd om vervolgens even aan het zwarte strand wat te drinken. Dit was niet een heel toeristisch stukje maar het strand ligt vol met afval en wordt ook gewoon verbrand in een vies, smeulend hoopje.

Vervolgens weer verder op onze brommertjes en het landschap veranderd steeds meer. Langzaam rijden we omhoog, komen we langs kleine dorpjes en rijden we de bergen in. Dit is wel even anders dan afgelopen dagen in Denpasar. We rijden langs rijstvelden, palmbomen en (bijna) droog liggende stroompjes. In het voorbijgaan zag ik een rivier van drijvend plastic. Op 17 december is een grote feestdag op Bali en overal worden voorbereiding getroffen, offers worden voorbereid en klaargezet en straten worden schoongeveegd. Iets later rijden wij het dorp uit en tussen de palmbomen, of op een begraafplaats, ligt een hoop afval. Regelmatig rijden we langs smeulende hoopjes, door grote rookwolken en zien we op een afstand kleine brandjes. Ook worden op veel plaatsen grote luxe villa’s en hotels gebouwd, terwijl in de straten kleine krotjes staan waar dingen worden verkocht.

Maar het is gelukkig niet allemaal een puinzooi. We rijden door en fantastisch mooi landschap, tussen de bomen en de bergen door. Op een punt lopen allemaal apen en op het andere moment zie ik een dorpje met op de achtergrond een grote berg. In de tussentijd is het nog steeds een graad of 30 en rijden we in een brandende zon. Op een punt stoppen we dus even om wat te drinken en van het uitzicht te genieten. Wat en mooie setting, rijstvelden waarbij de waterstanden worden geregeld en op de achtergrond de toppen van grote bergen. Een kindje loopt naar ons toe en speelt met wat knalerwten. Elsemiek staat naar het landschap te kijken en wordt nog even verrast met een knalerwt.

En weer verder, onze volgende stop is een toeristische trekpleister. Inmiddels is het al laat en wordt het hoog tijd om een slaap plek te zoeken. Via booking.com naar de dichtstbijzijnde hotels gezocht en zowaar zit er op pak ‘n beet 2 km een mooi hotel voor een goede prijs. Daar aangekomen krijgen we een sleutel en kunnen we even bijkomen van de dag. Even lekker gezwommen onder palmbomen en op zoek naar eten. Na goed te hebben gegeten kunnen we er weer even tegenaan. Mail lezen, blog bijwerken en alle indrukken verwerken. Het is nog steeds lekker warm en dus lekker op het terras werken. Er zit hier veel Gecko’s. Ooit gehoord wat voor geluid die maken? Het klinkt als “Gggecko”.

Maar nu is het tijd om te gaan slapen. Morgen verder reizen.

Groeten Yoko

Verslag uit: Indonesië, Denpasar

Afval in Bali

Beste volgers,

Tot ziens tijdens het lezen van onze verslagen!

Hartelijke groeten,

Eerste indrukken Bali Waste

14 December 2014

Eerste indrukken Bali Waste
Waste

Beste volgers, Fijn dat jullie ons (Yoko en Elsemiek) volgen tijdens ons project 'Waste in Bali'. Een project dat gaat over het (plastic)afval probleem op het toeristische eiland Bali, Indonesië. Ongeveer twee maanden geleden is dit project opgestart nadat de eerste kennis over dit gigantische milieuprobleem is opgedaan. Na het inlezen en plannen van ons project zijn wij er nog beter achtergekomen in hoeverre het (plastic)afval zijn sporen in het paradijs van Bali achterlaat. Wij, Yoko en Elsemiek zijn beide vierdejaars studenten Milieukunde aan de HAS Hogeschool en hopen gedurende onze opleiding de nodige kennis en ervaring opgedaan te hebben om een bijdrage te leveren aan het oplossen van dit probleem. 13 t/m 24 december 2014 zullen wij rondtrekken in Bali om inzicht te krijgen in de omvang van al het afval. We zullen tijdens ons bezoek verschillende (illegale) stortplaatsen gaan bezoeken, afvalverwerking- en recyclingbedrijven gaan bezoeken en gaan praten met de overheid en lokale bevolking. Na ons bezoek zullen we met mede schoolgenoten samen oplossingen gaan bedenken en studenten enthousiast gaan maken voor stages in Bali. In deze blog zullen we jullie op de hoogte houden over ons bezoek in Bali en verdere ontwikkelingen rondom dit project. Bij vragen, suggesties of opmerkingen mogen jullie altijd mailen naar ea.joosten@student.has.nl Tot ziens tijdens het lezen van onze verslagen! Hartelijke groeten, Yoko van der Sterre en Elsemiek Joosten

Actief sinds 03 Dec. 2014